*DixXon- Tv, film & mycket mer...*

Alla inlägg under februari 2011

Av Sofia - 22 februari 2011 15:41

Denna bilden är på min mormor och morfar när dom gifte sig! Den är så otroligt fin och ja kanppt fatta att det är dom. Känns som en evighetsen de gifte sig. Bilden är mycket finare i verkligenheten men visst var människor mycket vackrare förr... Nu är allt så tillgjort, då var allt äkta!


Jag saknar min morfar så sjukt mycket, går inte en dag utan att ja tänker på han! Att man kunde sakna en människa så här mkt hade jag ingen aning om...   



Av Sofia - 22 februari 2011 15:16

Jag älskar verkligen när man får gjort saker som man behöver ha gjort. Idag har ja ringt CSN, hade helt glömt att be om nedsättning för mitt studielån för i år. Tack gode gud  att ja rensade papper idag och blev påmind. Sedan har ja ringt Tele2 och Canal Digital som kommer bli vår nya leverantörer. Vi ska testa Tele2 mobilt bredband och verkligen hoppas att det fungerar. Annars får vi betala för ett nytt hemtelefon-abonnemang :(


Känns bra att man gjort lite annan nytta idag. Funderar på om ja ska packa nån låda eller rensa lite av mina kläder kanske :)


Vad hittar ni på idag?

Av Sofia - 22 februari 2011 12:58

Ja idag gjorde jag den sista trattkantareller mackan! Nu är svampen slut i frysen och ja får snällt vänta tills i höst! Fy satan så gott det är med svmap, njöt av varje liten tugga ;)

 

Av Sofia - 22 februari 2011 12:11

Gud va ja längtar tills vi ska flytta nu alltså! Det ska bli så sjukt skönt att slippa alla folk, väsen & bara ha det lugnt! Längesedan ja längtade så här mkt till något. Hoppas bara att allt går bra och inget blir ändrat!


Idag är det bara 30 dgr tills vi flyttar :)

Av Sofia - 22 februari 2011 12:02

God morgon alla!


Eller ja vet inte om ja ska säga god  för min morgon har varit piss! Började med att katterna hamnade i slagsmål kl 07.05, tror jag somnade kl 04.00 Kunde verkligen inte somna. Kl 08.00 kom min bror och lämna Tilda (mammas hund) sedan välte en katt ner en ljuslykta som gick i tusen bitar. Efter detta spydde Eddie 7 ggr i olika omgångar. PUST! Känns skönt att dagen har kommit igång. Livet på morgonen här kan vara lite tröttsamt ibland!


Idag ska ja ringa på två bilar vi hitta, såklart alldeles för dyra mot det vi tänkt men verkar vara ritkigt fina bilar! Det var på bilfirma så man kan ta lite av summan på av betalning vilket känns okej :)


Denna är från igår, helt sjukt att ha så mkt besök men så lite kommenterar! jaja så är det :) Glad för det!


 

Av Sofia - 21 februari 2011 22:09

Nej nu är det dags att hoppa i säng och se på film. Min rygg klarar inte en minut till vid datorn! Ikväll såg ja på Spårlöst men tyckte inte att kvällens program var så himla bra. NMär Eilen väl hittade sin pappa så var han så blyg att han knappt vågade att kramas. Tur på ett sätt för då slapp jag gråta floder!


Nu ska jag se filmen Dad, då kommer ja att gråta så det räcker! Den är så sorglig, men så bra! Tack för en massa besök idag :) Natti!

Av Sofia - 21 februari 2011 18:11

Jag lovad eju er att jag skulle lägga upp mitt fisksoppa recept här så det ska jag nu göra. Man vill ju inte bryta sin löfte till sin läsare  


1 pkt torsk (400 g)

1 fänkål

1 gul lök

2 morötter

1 palsternacka

1/2 purjo

1 pkt passerade tomater

2 vitlöksklyftor

2 fiskbujlong + 1 köttbuljongtärningar

1 dl vitt vin

2-3 dl vispgrädde

Handskalade räkor + crabfish

Bröd

Kryddor: Cayenne, svartpeppar, örtsalt, dill



Gör så här:

1. Se till att ta fram fisken i god tid så den. Förberedd genom att skala grönsakerna och räkorna (om de inte redan är skalade)


2. Skär fänkålen i ganska tunna ringar, dela sedan varje ring två ggr. Ha i lite olja i en stor kastrull och i med fänkålen. Skala löken och dela den i ganska stora bitar samma med purjon. I med löken och purjo. Låt vara i några minuter men se till att det inte blir bränt. Pressa i vitlöksklyftorna.


3. Hacka morötter i stavar och ha i dom. Häll på vatten så det är ungefär 1/3 av kastrullen. Lägg i buljong tärningar. När det börjar koka, vänta ca 5 min och ha sedan i palsternacka stavar. Häll i hela burken/förpackningen med passerade tomater.



4. Häll i vinet och krydda med färsk dill, örtsalt, lite cayenne och peppar. Låt koka tills grönsakerna har ca 10-5 min kvar. Tärna fisken och ha i den. Viktigt är nu att det inte stormkokar för då går fisken i bitar. Så därför är det noga att grönsakerna är nästan klara.

 


5. Häll nu i grädde försiktigt. Rör om under tiden så den blandar sig bra med resten av soppan. Smaka av. Mängden cayenne är ju lite beroende på hur stark man vill ha soppan men denna blir ganska god med lite sting ;)


6. En minut innan servering häller du i crabfish och räkor. Servera soppan med aioli och bröd. En sak som vi gjorde som var väldigt gott var oststänger (smördeg penslade med ägg gula, sesam frön och ost) & färdrig baguette fast med vitlökssmör och en skiva ost och dill på. Super gott och dunder enkelt!  


Av Sofia - 21 februari 2011 15:27

Hmm... vad säger ni om detta? Besök igår och idag! Ja vet avd det beror på, en sökning om ett tv-program ja skrev om för ett tag sedan, de flesta besöken är från google! Men så jädra synd att inte folk kan kommentera lite  


    

Presentation


Jag heter Sofia & är 26 år. Bloggar om allt som händer mig och min familj som består av 2 hundar & 6 katter!

Omröstning

Hur gammal är du?
 10-15
 15-20
 20-25
 25-30
 30 eller äldre

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards